23. září 2014

Joe Friel - Tréninková bible pro triatlonisty

V době tréninkové pauzy po zranění jsem si pořídil nějaké čtení, mimo jiné knihu J. Friela. Nikdy jsem žádnou recenzi na sportovní knihu nepsal, tak mě omluvte, pokud moje recenze neodpovídá vaší představě. Ale kniha mě maximálně zaujala. Myslím, že by neměla chybět v knihovně triatlonisty, který to myslí s triatlonem aspoň trochu vážně.




Jedná se o český překlad třetího vydání z roku 2009. Brožované vydání formátu A4, cca 400 stran.
Kniha Vás postupně provede kvalitní přípravou na triatlonové závody všech délek, od sprintů po královskou disciplínu plného Ironmana.

Celkem šest částí rozdělených do šestnácti kapitol vás postupně provedou jednotlivými aspekty přípravy.

I. Sám sobě trenérem
V našich zeměpisných šířkách ne příliš preferovaná otázka pozitivní motivace, nastavení konkrétních cílů,... Ale určitě důležitá část, protože jen tak jezdit po závodech, bez jasného konkrétního cíle opravdu nikam nevede. Doporučuji aspoň přečíst a trochu se zamyslet.
Já mám cíl jasný, dokončit IM Klagefurth 2015.

II. Od laboratoře k praxi
Lehkou a myslím pochopitelnou formou podaná teorie treninku, periodizace, cyklů, mikrocyklů,... Samostatná kapitola se věnuje intenzitě, jednotlivým zonám,.. Kdo už nějakou knihu o sportovní přípravě četl, se asi nedozví nic nového, ale jak zní české přísloví "Opakovanání matka moudrosti". Pojmy z této kapitoly využijete v dalších částech knihy.

III. Cílený trénink
Něco o testování, výhodách laboratorních testů ke zhodnocení kondice, laktátový práh,.. Je dobré toto vše znát. Následuje několik návodů, jak se sám otestovat. V druhé části jsou rozebrány jednotlivé složky výkonnosti - vytrvalost, síla, rychlost. Jejich vzájemný vztah a kombinace, jak je jednotlivě rozvíjet, jak ovlivňují celkovou výkonnost a závodní výsledky. Nechybí "návod" jak jednotlivé schopnosti rozvíjet, v které fázi roční přípravy co a jak trénovat.
Při čtení jsem si řekl, že budu potřebovat papír a dělat si zápisky, abych věděl, co, kdy, jak,... A na další stránce na mě vyskočila krásná přehledná tabulka obsahující ve zhuštěné podobě obsah předchozího textu. Super.

Tyto první tři části jsou teoretický úvod to plánování, člověk si je přečte jednou a ví. případně si je může "cvičně" a "pro připomenutí" přičíst znova za delší či kratší čas.

IV. Plánováni
Konečně se dostáváme k tomu "hlavnímu", jak se připravit na SVŮJ závod. Popisuje jednotlivé fáze roční přípravy, postupně krok za krokem si sami vytvoříte svůj vlastní roční treninkový plán. Postupujete od "velkých" několika týdenních cyklů k týdenním objemům a v příkladech až jednotlivých tréninkům v rámci týdne. Samozřejmě rozdělené podle délky cílového závodu. Kniha obsahuje vzorové roční plány jako příklady.
Osobně budu touto kapitolou listovat opakovaně, stále dokola. Ta je základem celé knihy (společně s předchozími a následujícími kapitolami).
Pro mě bylo "zajimavé" zjištění ročních tréninkových hodin. J.Friel pro polovičního IM doporučuje 500-700 hodin. Moje objemy za loňský rok pro běh a kolo jsou cca 250 hodin. Připočtení 3-4 hodin plavání měsíčně s celkovým objemem moc nepohne. To vysvětluje moje bídné výkony. První nepříjemné zjištění. :-(

V. Závody a regenerace
Zde se věnuje autor treninku v předzávodním období a regeneraci, často opomíjené součástí přípravy.

VI. Jak získat konkurenční výhodu
Poněkud bulvární nadpis. Důležitá všehochuť. Poznámky k technice plavání, cyklistiky a běhu, posilování, výživa, specifika tréninku žen, veteránů, juniorů,...

Následují přílohy, kde jsou příklady trenikových denníků, motivy tréninků jednotlivých schopností samostaně pro plavání, kolo a běh.

Moje zkušenost.
Vytvořil jsem si krásnou tabulku dle doporučení. Jednotlivé týdny, až do konce června 2015, IM Klagen. Postupně jsem doplnil plánované závody a začal plánovat jednotlivé cykly.



Pro ty co nevidí, mám zvětšeninu. Naplánovat si rok treninku není jen tak. Tady nesedí závod do jednotlivých cyklů, tady to, tady ono, Můj plán je delší, než počítá Friel,... Ukázka opakovaně přepisovaného plánu. Naplánovat vše nebude sranda. :-)


Závěr
Moje osobní doporučení je hned na začátku - tato kniha by neměla chybět v knihově triatlonisty. Jednoznačně.
Pokud ale čekáte, že kniha obsahuje konkrétní plány, tak to ne. Je to návod, jak si vlastní plán připravit sám. Co je k tomu potřeba. Něco jako kuchařka - ta taky neobsahuje jídlo, ale návod, jak ho připravit.
Na mnoha místech jsou odkazy na stránky J.Friela, kde najdete nemálo informací. A samozřejmě s možností si koupit konkrétní tréninkový plán, připlatiti si na lepší verzi online treninkového denníku,... Ale nic z toho nemusíte, kniha je použitelná i bez těchto komerčních služeb.

Ve stejném formátu vyšel český překlad další knihy Joe Friela Tréninková bible pro cyklisty. Pokud by jste uvažovali o pořízení obou knih, tak bych to považoval za zbytečnost. Obě knihy jsou z velké části stejné. Hlavně v první polovině, v teoretické části a v plánování. Vynechává plavání a běh a věnuje se pouze cyklistické přípravě.

Záver II
Pokud stále váháte, nevěříte,... Můžete sledovat mou přípravu zde na blogu. Plánování treninku, jeho jednotlivé fáze i pojmy z této knihy, budu zde na blogu používat. Nejsem nijak komerčně zainteresován. Eventuální úspěchu v Klagenfurtu 2015 (v to pevně věřím) bude neplacenou reklamou této knihy. Odkaz na seriál s přípravou.

Jednoduše řečeno, kniha mě maximálně zaujala.




4 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Ahoj.Dle mého názoru je kniha bezvadný pomocník v treninku a plánování. Jak říká můj kamarád, profesor na fakultě: Sto triatlonových trenérů, sto dvacet názorů na jednu věc.Není většího egoisty, než triatlonový trenér.:-)Takže spousta lidí tu knihu sepsuje a bude tvrdit, že oni to znají líp.:-) Co se mi ale obzvlášť líbí, tak to jsou testovací treninky. Doteď jsem nedělal ani jeden, po přečtení začnu.Bude to určitě zajímavý. Přeji hodně štěstí do Klagenu. Pavel Novák

Ječmínek Máselník řekl(a)...

Přeju hodně zdaru. Mám to už za sebou dle více systémů a postupně jsem dospěl k závěru, že žádný nechci :-D

d řekl(a)...

Díky za komentáře, souhlasím.

Testovat se asi taky budu, hlavně v úvodu, kdy půjdou výsledky nahoru rychleji.

Systémů tréninků je plno, tento nijak nevybočuje, klasicky v úvodu objem, pak přidat intenzitu, před závodem šetřit. Nic objevného.
Ale dověděl jsem se plno nových věcí, které použiji.

Lucie řekl(a)...

Ahoj, souhlas a diky za recenzi. Knihu mam od minuleho tydne a prave jsem si podle ni pres vikend naplanovala treninkovy rok :-)